Το ξεκίνημα μιας νέας επιχείρησης φαντάζει κάτι το τρομακτικό. Περιλαμβάνει αρκετό ρίσκο σε προσωπικό, επαγγελματικό και οικονομικό επίπεδο. Είναι λογικό λοιπόν όταν σχεδιάζετε ένα τόσο ουσιαστικό βήμα στη καριέρα σας να εξετάζετε τρόπους για να διαχειριστείτε τις προκλήσεις και να αυξήσετε τις πιθανότητες επιτυχίας.
24 σημεία που πρέπει να λάβετε υπόψη πριν την τελική απόφαση.
1) Δούλεψε με ότι έχεις.
Τα δυνατά σου σημεία είναι πιο εύκολο να τα γνωρίζεις. Όμως είναι σημαντικό να αξιολογήσεις και τις αδυναμίες σου.
2) Κάνε λίστα
Προτού μπεις στη διαδικασία επιλογής του franchise, δες τον εαυτό σου ως ιδιοκτήτη μιας επιχείρησης και κατέγραψε σε μια λίστα από τη μια τα δυνατά και από την άλλη τα αδύνατα σημεία σου. Θα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που θα σε βοηθήσει να αποφασίσεις σωστά.
3) Το δικό σου προφίλ
Μάθε από υφιστάμενους franchisees τις απαιτήσεις που αντιμετωπίζουν στην επιχειρηματική τους καθημερινότητα και συνέκρινέ τις με το δικό σου προφίλ. Εάν και η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα μιας προσαρμογής οι απαιτούμενες δεξιότητες θα πρέπει ή να υπάρχουν ή να μπορούν να αναπτυχθούν σχετικά εύκολα.
4) Θυμίσου ότι θα είσαι επιχειρηματίας
Ίσως το Franchising στον τομέα που γνωρίζεις δεν είναι η καταλληλότερη επιλογή. Ορισμένα συστήματα δεν προτιμούν να επιλέγουν υποψήφιους από παρεμφερείς δραστηριότητες. Ο λόγος είναι ότι ο franchisor αυτό που θέλει είναι η διοίκηση και η ανάπτυξη των πωλήσεων. Ο επιχειρηματίας συνεργάτης πρέπει να είναι έξω στην αγορά, προσανατολισμένος στους πελάτες και όχι στην καθημερινότητα.
5) Δεν υπάρχει ανοσία στην ύφεση
Παρόλα αυτά κάποιοι συγκεκριμμένοι κλάδοι θεωρούνται ως πιο ανθεκτικοί. Χαρακτηριστικές οι κατηγορίες της Εστίασης, Αυτοκινήτου, Υγείας και Ευεξίας κ.λπ. Στο franchising ως ανθεκτικά θεωρούνται τα συστήματα των delivery-take away, συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτου, υπηρεσίες ομορφιάς κ.λπ.
6) Οι συμβουλές των φίλων
Οικογένεια και φίλοι νοιάζονται για σας και σίγουρα θα συμβουλευτείτε τα αγαπημένα πρόσωπα προτού προχωρήσετε σε μια επιχειρηματική συμφωνία. Μια και η προσοχή τους είναι στραμμένη στο να σας προστατέψουν από κινδύνους, ενδέχεται να αποθαρρύνουν νέα επιχειρηματικά σχέδια. Για την τελική απόφαση παράλληλα με τις συμβουλές, ας μετρήσει η γνώμη εξειδικευμένων συμβούλων.
7) Φοβού τους Δαναούς…
Μεσίτες και σύμβουλοι Franchise είναι πρόθυμοι να προσφέρουν δωρεάν πληροφορίες για επενδυτικές ευκαιρίες. Αυτή είναι και η δουλειά τους για την οποία πληρώνονται από τους franchisor. Που σημαίνει ότι θα σας παρουσιάσουν τα concepts για τα οποία και θα αμειφθούν.
8)..αλλά και αξιοποίησέ τους
Οι διαμεσολαβητές έχουν πρόσβαση σε δεδομένα εκατοντάδων επιχειρήσεων και είναι καλή πηγή πληροφοριών. Να είστε μόνο προσεκτικοί στις συστάσεις τους και να πάρετε μια δεύτερη γνώμη από εξειδικευμένο σύμβουλο πριν επενδύσετε τα χρήματά σας.
9) Πέρα από τις φήμες…
Όταν κάτι δεν πάει καλά είναι φυσικό να κυκλοφορούν φήμες, χωρίς ποτέ να σχολιαστούν οι βαθύτερες αιτίες. Πίσω από κάθε φήμη υπάρχουν χρήσιμα συμπεράσματα που μπορείς να βγάλεις. Πρόκειται πάντως για μοναδικές καταστάσεις με το δικό τους υπόβαθρο που δεν επηρεάζουν τη δική σας επιτυχία είτε συνεργαστείτε είτε όχι με το ίδιο franchise.
10) …και τα μεγάλα ονόματα…
Καμμιά φορά ξεχνάμε ότι υπάρχουν εκατοντάδες ευκαιρίες franchise, γιατί η προσοχή μας είναι στραμμένη στα μεγάλα ονόματα. Κοιτάξτε πέρα από τα μεγάλα ονόματα όταν ξεκινάτε την έρευνά σας και εξερευνήστε τα λιγότερο γνωστά στον τομέα που σας ενδιαφέρει
11) …υπάρχουν οι ευκαιρίες
Τα λιγότερο γνωστά ονόματα κρύβουν ευκαιρίες μια και δεν έχουν εισχωρήσει στην τοπική αγορά. Και συνήθως απαιτούν λιγότερα για το ξεκίνημα που σημαίνει μικρότερο κίνδυνο.
12)Τα κριτήρια
Φυσικά και ψάχνετε για την ασφάλεια και τα οφέλη που φέρνει ένα μεγάλο όνομα. Κριτήρια όπως οι πανελλαδικές καμπάνιες, οι καθιερωμένες εκπαιδευτικές διαδικασίες, η υποστήριξη και η ισχυρή αγοραστική δύναμη ίσως είναι στην κορυφή των προτεραιοτήτων που έχετε θέσει για την επιλογή franchise και πολύ καλά κάνετε.
13) Πέρα από το ταμπελάκι
Τα πιο ακριβά franchise δε σημαίνει ότι είναι και τα πλέον πετυχημένα. Αξιολογήστε για αρχή κάθε πτυχή των χρηματοοικονομικών προβλέψεων, τις μηνιαίες εισφορές, την υποστήριξη, …., την πελατειακή βάση, το μάρκετινγκ. Το κόστος είναι ένα θέμα, αλλά δεν πρέπει ναγίνει το μοναδικό κριτήριο επιλογής.
14) Οι ανταγωνιστές
Αποφάσισες για ένα franchise; Δες τον ανταγωνισμό. Φτιάξε ένα συγκριτικό πίνακα με λεπτομερή στοιχεία. Πέρασε δεδομένα όπως τα προσφερόμενα οφέλη, τις οικονομικές απαιτήσεις, τις εκτιμήσεις για τα μηνιαία έξοδα, τις εμπορικές απαιτήσεις μισθωμάτων και τελών δικαιόχρησης. Εάν η δική σου επιλογή franchise αντιστέκεται στη σύγκριση, είσαι σε σωστό δρόμο.
15) Οι πρώην και οι νυν
Πριν την τελική απόφαση κάνε μια λίστα ερωτήσεων και επικοινώνησε με τουλάχιστον 5 υφιστάμενους franchisees. Κανόνισε μια ολοήμερη δοκιμαστική εργασιακή μέρα με τουλάχιστον δύο. Πάρε πληροφορίες από αρκετούς αποχωρήσαντες franchisees για τις εμπειρίες τους. Οι λόγοι εισόδου και εξόδου τους θα έχουν ενδιαφέρον.
16) Κάνε έρευνα εις βάθος
Σκοπός να μειώσεις το ρίσκο. Ο συνεργάτης franchisee θα απαντήσει σε ερωτήσεις που ο franchisor ενδεχομένως να αποφύγει. Οι επισκέψεις στα καταστήματα στο στάδιο της έρευνας αποτελούν την βέλτιστη μέθοδο για να αξιολογήσεις την πιθανή σου επιτυχία σε μια ευκαιρία franchise. Θα σκεφθείς και το δικό σου στυλ διοίκησης ή την πιθανή τοποθεσία που θα επιλέξεις.
17) Οι συμβουλές των ειδικών
Απαραίτητη η γνώμη ενός εξειδικευμένου συμβούλου. Ορισμένοι υποψήφιοι αποφεύγουν το βήμα αυτό προκειμένου να εξοικονομήσουν κεφάλαια, αλλά δεν είναι και η καλύτερη ώρα για οικονομίες. Απευθυνθείτε στους ειδικούς όταν θα έχετε ήδη κατασταλάξει σε κάποιες σοβαρές προτάσεις. Τότε θα είναι και η κατάλληλη στιγμή και χωρίς να κοστίσει υπερβολικά.
18) Ελέξτε τους φόβους σας
Όσα περισσότερα γνωρίζετε, τόσο λιγότερο φόβο έχετε. Ξεκινήστε τη διαδικασία χωρίς τη σκέψη ότι θα επενδύσετε. Απομακρύνεται έτσι το άγχος που δημιουργεί η ιδέα του νέου ξεκινήματος. Πάνω απ’όλα αναρωτηθείτε «μπορώ να δω τον ευατό μου να σε αυτή τη θέση όλη μέρα;»
19) Οι συνέταιροι
Οι επιχειρηματικές συνεργασίες φαίνονται ελκυστικές από την πλευρά του καταμερισμού του κόστους, των ευθυνών και του φόρτου της εργασίας. Είναι ζωτικής σημασίας όμως να ξεκαθαριστούν οι ρόλοι του καθενός. Η έναρξη μιας συνεργασίας είναι πολύ σοβαρή υπόθεση και είναι σκόπιμο να γίνει με τη συμβουλή του δικηγόρου.
20) Τα έξοδα της καθημερινότητας
Ένα συνηθισμένο λάθος σε επιχειρηματικά πλάνα είναι να μην υπολογίζουμε τα χρήματα που χρειαζόμαστε για να συντηρήσουμε τον εαυτό μας και την οικογένειά μας. Αυτό το σημείο είναι σημαντικό ώστε τα επιχειρηματικά μας σχέδια να μην ανατρέψουν την προσωπική μας ζωή.
21) Δώστε το καλό παράδειγμα
Στο τέλος της μέρας αυτός που ενδιαφέρεται για να πάει καλά η επιχείρησή σας είστε ακριβώς εσείς. Η επικοινωνία με τους συνεργάτες σας θα τους επιτρέψει να δουν ότι εργάζεστε το ίδιο σκληρά όπως αυτοί. Μοιραστείτε τα πλάνα ανάπτυξης και δώστε στόχους. Κάντε τους να αισθάνονται υπερήφανοι για τη συμβολή τους στην επιτυχία.
22) Αν δεν το αγαπάς…
«Βρες μια δουλειά που σου αρέσει και δεν θα δουλέψεις ποτέ σου» μας λέει ο Κουμφούκιος. Εάν το πρωί που ξυπνήσεις αντιμετωπίζεις τη δουλειά σου με φόβο το franchise σου δεν θα πετύχει. Έτσι απλά…
23) …Μην το κάνεις
Η ομορφιά του franchising είναι η συνεχής εναλλαγή των επιλογών -υπάρχει πάντα κάτι για όλους. Απλά πρέπει να επενδύσεις το χρόνο σου και να προσπαθήσεις να υπολογίσεις ποιο θα είναι αυτό που θα σε κάνει κάθε πρωί να ξυπνάς με ευχαρίστηση για να κάνεις αυτό που αγαπάς.
24) Κάθε διαθέσιμη πληροφορία…
είναι χρήσιμη. Η επένδυση του προσωπικού, επαγγελματικού και οικονομικού μέλλοντος σε μια ευκαιρία franchise είναι μεγάλη απόφαση. Χρησιμοποίησε κάθε δυνατή πληροφορία και συνέκρινε τα δεδομένα ώστε να βεβαιωθείτε ότι έχετε κάνει τη σωστή επιλογή.