Η αγορά στη Σερβία- Συνέντευξη με την κα. Marica Vidanovic, Υπεύθυνη του τμήματος Franchise του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Σερβίας
Δημοσιεύθηκε στις 05.04.2012
Η Σερβία η οποία αποκαλείται από μερικούς οικονομικούς αναλυτές ως ο «Τίγρης των Βαλκανίων» σε παραλληλισμό με τον «Κέλτικο Τίγρη» την Ιρλανδία, κατάφερε να αυξήσει τους μισθούς των κατοίκων της σε σημαντικό βαθμό και να βελτιώσει το βιοτικό τους επίπεδο σύμφωνα με το Ιρλανδικό μοντέλο. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η Σερβία μπόρεσε να ξεπεράσει τις συνέπειες του αποκλεισμού που υπέφερε τη δεκαετία του ’90 και να αποκτήσει την τελευταία δεκαετία πολιτική και μακροοικονομική σταθερότητα. Ο ρυθμός ανάπτυξής της οικονομίας από το 2004 στο 2008 φτάνει κατά μέσο όρο το 6.3% του ΑΕΠ.
Το Κέντρο Franchising του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Σερβίας έχει συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση του θεσμού του franchising στην αντίληψη του κοινού καθώς ενημερώνει για τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ως ευκαιρία για επιχειρηματικότητα ακόμα και σε περιόδους κρίσης. Για το λόγο αυτό οργανώνει σεμινάρια, προγράμματα κατάρτισης, συνέδρια, παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες και βοήθεια στο ξεκίνημα της επιχείρησης.
Όσον αφορά στις δυνατότητες για επένδυση, η Marica Vidanovic, Υπεύθυνη του τμήματος Franchise του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Σερβίας, τονίζει ότι η Σερβία χαρακτηρίζεται από κάποιους παράγοντες που την καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστική επενδυτικά. Πρώτον, οι Συμφωνίες Ελεύθερου Εμπορίου με τη Σερβία μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για αφορολόγητες εισαγωγές και εξαγωγές με μια αγορά 1 δις. ανθρώπων. Οι Συμφωνίες τέτοιου είδους αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Τουρκία, τα κράτη της Ελεύθερης Οικονομικής Ζώνης, το Καζακστάν και τη Λευκορωσία. Πολύ σημαντικό ρόλο για την προσέλκυση επενδύσεων στη Σερβία παίζει το φορολογικό σύστημα το οποίο είναι από τα χαμηλότερα της Ευρώπης και αποτελεί μια πολύ καλή αφορμή για επένδυση. Επιπλέον, οι φόροι εταιρικών κερδών ανέρχονται στο 10%, ο ΦΠΑ στα 18%, ο φόρος μισθού στα 12% και ο ετήσιος φόρος εσόδων στα 10%.
Στη Σερβία το franchising δεν είναι ακόμη διαδεδομένο πλήρως και υπάρχει ανάγκη για σωστή ενημέρωση και καθοδήγηση. Αυτός είναι και ο ρόλος του Εμπορικού Επιμελητηρίου της χώρας (CCIS) και ειδικότερα του τμήματος για το franchising, τονίζει η κα Marica Vidanovic, Υπεύθυνη του τμήματος Franchise του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Σερβίας. Πιο συγκεκριμένα μας ενημερώνει ότι στη Σερβία το Franchising, ως επιχειρηματικό μοντέλο εφαρμόζεται κυρίως στον τομέα των Υπηρεσιών ( τουρισμός, φιλοξενία, real estate, αυτοκίνητο) και της Εστίασης και είναι αυτοί οι τομείς μαζί με τη γεωργία στους οποίους έχει εναποθέσει τις ελπίδες της η χώρα για ανάπτυξη της οικονομίας.» Ο συνολικός αριθμός franchise concepts που λειτουργούν στη Σερβία είναι 120 με το 25% αυτών να είναι Σερβικής προέλευσης. Το ποσοστό αυτό δείχνει ότι υπάρχουν δυνατότητες ένταξης διεθνών concepts στη χώρα τα οποία μπορούν να αξιοποιήσουν τις ευνοϊκές συνθήκες που αναφέρθηκαν παραπάνω.
Το προφίλ των υποψήφιων επενδυτών
Στη Σερβία το μεγαλύτερο μέρος των υποψηφίων κρίνουν την επένδυση στο franchise βάσει του ύψους της επένδυσης. Προτιμούνται οι χαμηλού κόστους επενδύσεις, με εύρος 20.000- 150.000€.
Το νομικό πλαίσιο
Στη Σερβία δεν υπάρχουν ούτε κανονισμοί για το franchising ούτε ένα ευρύτερο νομικό πλαίσιο για έρευνα αγοράς. Αυτό επηρεάζει κατά πολύ την ποιότητα του franchising στη χώρα και γι’ αυτό το λόγο το Εμπορικό Επιμελητήριο (CCIS) μέσα από το Κέντρο Franchising υποστηρίζει την επαλήθευση και επίβλεψη των συμβάσεων από το ίδιο. Το Εμπορικό Επιμελητήριο έχει πάρει την πρωτοβουλία να δημιουργήσει ένα νομικό πλαίσιο για κανονισμούς που αφορούν το franchising και την ένταξη σε ένα τέτοιο σύστημα.