Η Τουρκία με ρυθμό ανάπτυξης 8,9% το 2010 και 8.8% το πρώτο εξάμηνο του 2011 αποτελεί τη δεύτερη χώρα παγκοσμίως μετά την Κίνα με δυνατότητες ανάπτυξης και είναι η χώρα που πολλοί ξένοι επενδυτές προτιμούν για να επενδύσουν.
Σε αυτό το συμπέρασμα συνηγορούν το γεγονός ότι η αγορά στην Τουρκία έχει αναπτυχθεί σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες, ότι δίνει εύκολη πρόσβαση λόγω της γεωγραφικής της θέσης για εταιρείες που θέλουν να αναπτυχθούν σε γείτονες χώρες, είναι η μόνη χώρα εκτός ΕΕ στην οποία εφαρμόζονται οι δασμοί και προνόμια της Ευρωπαϊκής Τελωνιακής Ένωσης και έχει επίσης, το προνόμιο των χαμηλών φόρων στα εταιρικά κέρδη.
Η στενή γεωγραφική και πολιτισμική σχέση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας συμβάλει θετικά στη γρήγορη και αποτελεσματική ανάπτυξη franchise concepts από τη μια χώρα στην άλλη. Και δεδομένων των πλεονεκτημάτων και ευνοϊκών συνθηκών της Τουρκίας για επενδύσεις ο ρυθμός ανάπτυξης μπορεί να επιταχυνθεί σημαντικά.
Στην Τουρκία το franchising ξεκίνησε ως τρόπος ανάπτυξης από τη δεκαετία του ’80 με την είσοδο στην αγορά των διεθνών concepts McDonalds, Wendy’s, Pizza Hut. Από τότε παρουσίασε γρήγορη ανάπτυξη και θετική εξέλιξη. Όπως δηλώνει και ο κ. Özhan Erem, Προεδρεύων του ΔΣ του Media Force, τα διεθνή δίκτυα είναι εύκολο να λειτουργήσουν στην Τουρκία και ειδικά τα concepts γρήγορης εστίασης/ take away και τα καταστήματα ένδυσης τα οποία παρουσιάζουν ιδιαίτερη άνθηση τα τελευταία χρόνια. Επίσης, τα δίκτυα που σχετίζονται με τον καφέ και το real estate παρουσιάζουν και αυτά θετικά σημάδια ανάπτυξης.» Η τούρκικη αγορά είναι πολύ ανοιχτή και δεκτική σε Ευρωπαϊκά και Ελληνικά franchise concepts ειδικά στις κατηγορίες οι οποίες έχουν μεγαλύτερη ζήτηση.
Το προφίλ των υποψήφιων επενδυτών
Στην Τουρκία οι υποψήφιοι franchisees είναι συνήθως νέοι επιχειρηματίες που έχουν κεφάλαιο από την οικογένεια ή συνταξιούχοι που έχουν συγκεντρώσει ένα ικανοποιητικό κεφάλαιο και θέλουν να το επενδύσουν σε μια νέα επιχείρηση. Αυτό που τους χαρακτηρίζει είναι το μορφωτικό επίπεδο, το ότι ξέρουν τι θέλουν, το ότι έχουν μελετήσει τα πλεονεκτήματα του συστήματος franchise και φυσικά το γεγονός ότι έχουν το απαραίτητο κεφάλαιο.
ΤΟ ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Τουρκία
Αρχικά οι κανονισμοί στο franchising στην Τουρκία ήταν αρμονισμένοι με τους ήδη υπάρχοντες νόμους. Στη συνέχεια όμως έγινε αντιληπτό ότι ήταν πολύ σημαντικό για να γίνουν πιο αποδοτικοί να εναρμονιστούν με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία (Ευρωπαϊκή Τελωνιακή Ένωση) και να είναι συμβατοί με τις αρχές της Προστασίας του Ανταγωνισμού. Ο Τουρκικός Σύνδεσμος Franchise (UFRAD) είναι αυτός που υποστηρίζει και συμβουλεύει νομικά τις επιχειρήσεις που θέλουν να ενταχθούν στο σύστημα.
To franchising έχει πολλές προοπτικές στην αγορά της Ρουμανίας
05.04.2012
Η Ρουμανία με μια δυναμική αγορά και με στρατηγική τοποθεσία αναπτύσσει ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που προσφέρει ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις. Το franchising στη Ρουμανία παρουσίασε μεγάλη ανάπτυξη ...
Έρευνα για το franchising στη Βουλγαρία
05.04.2012
Οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι η οικονομική και δημοσιονομική πολιτική που ακολουθεί η Βουλγαρία τα τελευταία χρόνια την έχει καταστήσει οικονομία πρότυπο για τις υπόλοιπες οικονομίες της Ευρώπης. Για ...